polskienglishdeutschitalian

Zasada 1: Punktacja w grze

  • Punktacja

Gdy para zdobywa swój pierwszy punkt, przyznaje się "15", przy drugim "30", przy trzecim "40". Po zdobyciu czwartego punktu para wygrywa gem, z wyjątkiem gdy obie pary zdobyły trzy punkty i wtedy uznaje się remis (generalnie punktacja taka jak w tenisie).
Aby wygrać, para musi mieć dwa punkty przewagi nad parą przeciwną.

Para, która jako pierwsza wygra 6 gemów, zawsze z minimum 2 punktami przewagi, wygrywa set.
W przypadku równego wyniku, po 5 gemach, powinny zostać rozegrane dwa kolejne, aż do wyniku 7-5. Jednak, gdy będzie równy wynik po 6 gemach, następuje "tie-break" lub wygrana po remisie.

Mecz rozgrywany jest na trzy sety (para musi wygrać dwa sety, aby wygrać mecz). W przypadku równej liczby setów dla obu par (2-2), jeśli ustaliło się to wcześniej, można grać trzeciego seta bez "tie-break’u", lub wygranej po remisie. Inaczej mówiąc, jeśli istnieje remis 6 gemów, wygrywa ten, kto zdobędzie 2 gemy przewagi.

  • Tie-break

W trakcie "tie-break’u" punkty liczone są kolejno "0", "1", "2", "3" itd.
"Tie-break" wygrywa ten, kto pierwszy zdobędzie 7 punktów, zawsze z dwoma punktami przewagi względem przeciwnika, zatem para wygrywa "gem" oraz "set". Jeśli zachodzi potrzeba, "tie-break" trwa do momentu zdobycia wcześniej wspomnianej przewagi.

"Tie break" rozpoczyna się od zawodnika, według kolejności w secie. Serwis wykonywany jest po prawej stronie jego połowy pola, grając tylko na jeden punkt. Następnie, w kolejności serwisu, gra się do dwóch punktów, rozpoczynając serwisy od lewej strony i tak kolejno.
Zwycięzca "tie-break’u" odnotowuje punktację w secie 7-6.
W następnym secie, grę rozpoczyna gracz z pary, które nie rozpoczynała poprzedniego "tie-break’u".

Przypadek 1: Kto rozpoczyna "tie break"?
Gracz, który rozpoczął set. Z wyjątkiem przypadku opisanego w zasadzie 6.

  • Alternatywna metoda punktacji

Wynik gry

Metoda "bez przewagi" ("złoty punkt"). Można używać tej alternatywnej metody punktacji.
Gra punktowana jest w następujący sposób:
Bez punktu - 0
1-szy punkt - 15
2-gi punkt - 30
3-ci punkt - 40
4-y punkt - gem

Jeśli oboje graczy zdobyło po 3 punkty, uznaje się remis i gra się do punktu nazywanego "złotym punktem". Para przyjmująca decyduje czy chce odebrać serwis z prawej, czy lewej strony boiska. Para przyjmująca nie może zmienić pozycji do odebrania decydującego punktu.
Para, która zdobędzie decydujący punkt wygrywa grę. W grze mieszanej, gracz, który jest tej samej płci, co serwujący odbija piłkę na decydujący punkt, ale gracze z pary przyjmującej nie mogą zmienić pozycji, aby odebrać decydującą piłkę (piłka decydująca=piłka setowa/meczowa)
.

Punktacja w secie

Set do czterech / mini set:
Para, która wygra 4 gemy wygrywa set, zawsze z 2 gemami przewagi. Jeśli pary zdobędą 4 gemy, gra się tie-break lub ogłasza remis.

Tie-break decydujący (7 punktów)
Kiedy punktacja w grze dojdzie do tej samej w liczbie setów, gra się tie–break żeby wyłonić zwycięzcę gry. Ten decydujący tie-break zastępuje ostatniego seta. Para, która zdobędzie 7 punktów wygrywa tie-break i mecz, zawsze z przewagą minimum 2 punktów.

Tie-break decydujący (10 punktów)
Kiedy remis w grze = ta samą liczbę setów, rozgrywany jest tie-break, aby wyłonić tego, kto zdobędzie punkt. Ten decydujący tie-break zastępuje ostatni set. Para, która otrzyma 10 punktów zwycięża tie-break i grę, zawsze z przewagą minimum 2 punktów.

Uwaga 1: Kiedy stosuje się tie-break, który zastępuje finałowy set:
*porządek w serwowaniu jest kontynuowany, chociaż można zmienić kolejność serwu w parze oraz pozycję odbierającego
Uwaga 2: Nie zmienia się piłek po rozpoczęciu tie-break’u decydującego w grze.

Zasada 2: Czas gry

Sędzia ogłasza przegraną (walkower) dla pary, która nie jest przygotowana do gry do 10 minut po wyznaczonej godzinie rozpoczęcia meczu, z wyjątkiem przypadków, gdy sędzia zadecyduje inaczej.

Przypadek 2: Gdy rozkład meczu podzielony jest na tury, za godzinę rozpoczęcia meczu uznaje się czas 5 minut po zakończeniu wcześniejszej tury.

Gra powinna być kontynuowana od momentu rozpoczęcia (pierwszy serw) aż do zakończenia – nie powinna być wstrzymywana ani opóźniana, w celu odpoczynku zawodników lub otrzymania przez nich instrukcji/porad.
Maksymalny dozwolony czas przerwy m
iędzy grą to 20 sekund.

Kiedy zawodnicy zmieniają strony pod koniec meczu, można uznać maksymalną przerwę 90 sekund. Po pierwszym gemie w każdym secie oraz w trakcie tie-break’u, gra jest kontynuowana i gracze zmieniają strony bez odpoczynku.

Na końcu każdego seta, dozwolony jest 120-sekundowy odpoczynek.

Jeśli na skutek działań niezamierzonych, ubiór gracza, jego obuwie lub wyposażenie ulegną zniszczeniu i niezbędnym jest ich wymiana, uznaje się dodatkowy czas dla gracza, aby rozwiązać problem.

Jeśli jest to ogłoszone wcześniej, można ustalić ograniczoną liczbę przerw w celu udania się do toalety / zmiany stroju.

Uznaje się 20 sekund na zmianę pola w tie-break’u.

Jeśli gra musi być wstrzymana z powodów niezależnych od graczy (deszcz, brak światła, wypadek, itp), po wznowieniu gry, zawodnicy mają prawo do rozgrzewki:
a) Do 5 minut przerwy– nie ma rozgrzewki,
b) Od 6 do 20 minut przerwy – 3 minuty rozgrzewki,
c) Ponad 21 minut przerwy – 5 minut rozgrzewki
,

Gra powinna rozpocząć się dokładnie w tym samym miejscu, w którym została przerwna, to znaczy z tą samą liczbą punktów, tym samym serwującym, położeniem na polach boiska i porządkiem wykonywania serwów i przyjęć.

Jeśli przerwanie gry nastapi w wyniku braku oświetlenia, nalezy przerwać grę, gdy suma gemów będzie parzysta w secie, który jest rozgrywany, aby po wznowieniu gry, pary znalazły się w tym samym miejscu, w którym gra została przerwana.

W przypadku, gdy jeden z graczy dozna urazu, źle się poczuje, udzielane są mu 3 minuty przerwy, z możliwością przyznania mu ich ponownie w następnych dwóch zmianach pola, w wyznaczonym czasie.

Jeśli przerwa nastąpi w trakcie zmiany pola, gracz może otrzymać pomoc medyczną w trakcie owej przerwy, ale tylko do 3 minut, z możliwością przyznania mu ich ponownie w następnych dwóch zmianach pola, w wyznaczonym czasie.

Ta możliwość jest przyznawana po jednym razie na gracza i nie można przenieść jej na swojego współzawodnika.

W przypadku wypadku, który nie jest konsekwencją gry, a dotyczyć będzie jednego z graczy, sędzia, według uznania, może nadać dodatkowy czas, który nie przekroczy 15 minut.

Jeśli gracz posiada jakąkolwiek krwawiącą ranę, nie może kontynuować gry.

Przypadek 3: Czy jest możliwa dodatkowa tura dla gracza, który ulegnie wypadkowi, który nie będzie konsekwencją gry?
Decyzja: Nie, nie jest możliwa.
Przypadek 4: Ile czasu na odpoczynek należy się między pierwszym a drugim serwem?
Decyzja: Taki czas nie należy się.


Zasada 3: Pozycja graczy

Każda para graczy ustawia się na swoim polu, po dwóch stronach siatki. Gracz, który wprowadza piłkę do gry jest serwującym, a gracz, który ją odbija, odbijającym. Gracz, który odbiera piłkę, może ustawić się w dowolnym miejscu na boisku, podobnie jak jego partner oraz partner serwującego.

Przypadek 1: Czy któryś z graczy może pozostać poza terenem gry, podczas gdy rozpoczyna się serw?
Decyzja: Nie, nie może

Przypadek 2: Czy jest dozwolone, że jeden zawodnik z pary gra przeciwko dwóm graczom?
Decyzja: Tak, jeśli jego partner pozostaje na polu i serwuje oraz odbiera piłkę, która do niego przynależy

Zasada 4: Wybór pola i serwującego

Wybór pola i prawo do serwu decyduje się poprzez losowanie. Para, która wygra może wybrać pomiędzy:
a) Serwem lub odbiorem, w tym przypadku druga para wybiera pole,
b) Polem, w tym przypadku druga para wybiera serw lub odbiór,
c) Poprosić przeciwników, aby wybrali pierwsi
,

Po wyborze kolejności serwu oraz pola, obie pary komunikują sędziemu, kto jako pierwszy wykona serw i kto go odbierze.

Przypadek 1: Czy obie pary maja prawo do ponownego wyboru, jeśli rozgrzewka zostanie wstrzymana i gracze opuszczą boisko?
Decyzja: Tak, rezultat losowania pozostaje, ale pary mogą dokonać wyboru ponownie.

Zasada 5: Zmiana pola

Para zmienia pole, gdy suma gemów w każdym secie jest liczbą nieparzystą.
W „tie break-u”, gracze zmieniają pole, co 6 (tie breaków)
Jeśli popełni się błąd i gracze nie zmienią pola, powinno się to skorygować tak szybko jak odkryje się zaniedbanie, w odpowiednim porządku. Wszystkie gry aż do momentu odkrycia błędu są ważne,

Przypadek 1: Na końcu setu mieliśmy odpoczynek 120 sek. Aby rozpocząć kolejny set, powinniśmy zmienić pole?
Decyzja: Jeśli suma gier w secie jest nieparzysta tak, jeśli parzysta – nie.
Przypadek 2: Na końcu pierwszej gry w każdym secie, powinniśmy zmieniać pole. Mamy prawo do odpoczynku?
Decyzja: Nie, nie ma takiego prawa.

Zasada 6: Serwis

Zdobycie każdego punktu zaczyna się od serwisu. Jeśli pierwszy serw zostanie zepsuty, każdy zawodnik posiada jeszcze jedną próbę. Serwis powinno się wykonać w następujący sposób:

a) Serwujący, w momencie rozpoczęcia serwisu, powinien stać obiema stopami za linią serwisu, pomiędzy linią serwisu a ścianą. Obie stopy powinny pozostać w tym obszarze aż do momentu odbicia piłki przez przeciwnika,

b) Serwujący odbija piłkę od ziemi, aby wykonać serwis, w miejscu do tego przeznaczonym (wspomniane w punkcie a),

c) Serwujący zobowiązuje się do nie dotykania stopami lini serwisu,

d) W momencie odbicia piłki, podczas serwisu, piłka powinna znajdować się na wysokości lub poniżej pasa. Gracz powinien dotykać podłogi, co najmniej jedną stopą,

e) Odbita piłka powinna przejść ponad siatką aż do miejsca odbioru serwisu, usytuowanego po drugiej stronie boiska, po przekątnej, tak, aby pierwsze odbicie znalazło się we wspomnianym miejscu, między liniami je określającymi. Pierwszy serwis powinien być wykonany w stronę pola przyjęcia po lewej stronie serwującego, drugi w kierunku prawej strony,

f) Przy serwisie, gracz nie może spacerować, biegać lub skakać. Przyjmuje się, że gracz nie zmienia pozycji w trakcie serwisu (dozwolone są jedynie małe ruchy stopami, które nie zmienią jego pozycji wcześniej przyjętej),

g) W momencie uderzenia piłki lub nieudanej próbie podbicia jej, serw uznaje się za wykonany,

h) Jeśli serwis zostanie wykonany niedbale, z miejsca, z którego nie powinien być wykonany, błąd pozycji powinien być poprawiony tak szybko, jak tylko zostanie odkryty. Wszystkie punkty zdobyte w tej sytuacji są ważne,

i) Para, która ma prawo do serwu w pierwszym gemie każdego seta, decyduje, który ze współzawodników rozpocznie serwis,

j) Z kolei po zakończeniu gema, para która przyjmowała piłkę przejmuje serw decydując który z graczy powinien go rozpocząć i tak na przemian podczas wszystkich gemów w secie,

k) Raz wyznaczony porządek serwisu, nie może być zmieniony, aż do rozpoczęcia kolejnego seta,

l) Jeśli gracz serwuje nie zgodnie z kolejnością, osoba, która powinna wykonać serw powinna to zrobić w momencie wykrycia błędu. Wszystkie punkty liczone do tego momentu są ważne, ale jeśli przeoczony został tylko jeden serw nie powinien być on zaliczony. W momencie gdy gem skończy się zanim odkryje się błąd, kolejność serwisu pozostaje zmieniona, aż do zakończenia seta,

m) Serwujący nie wykonuje serwisu aż do momentu gdy, przyjmujący będzie do niego przygotowany. Jednakże przyjmujący powinien utrzymywać rozsądny tryb gry i być przygotowanym do odbioru serwisu gdy, serwujący jest na to gotowy,

n) Nie można wnioskować, że było się nie przygotowanym do odbioru serwisu, jeśli była choć mała próba odbicia piłki. Jeśli się udowodni, że przyjmujący nie był gotowy, nie można uznać braku punktu.

Przypadek 1: Na jakiej maksymalnej wysokości można uderzyć piłkę przez gracza, który zgina nogi w momencie serwisu?
Decyzja: Na wysokości na jakiej w tym momencie jest usytuowany jego pas lub pod nim.

Zasada 7: Brak serwisu

Brak serwisu następuje gdy:
a) Serwujący narusza zasady w punkcie 6 a) oraz f),
b) Serwujący opuści piłkę podczas próby odbicia,
c) Piłka odbiję się poza polem odbioru (komentarz: poza liniami pola, gdy dotknie linii boiska jest ok),
d) Piłka odbije się od serwującego, jego współzawodnika lub innego obiektu, który mają przy sobie,
e) Piłka odbije się w polu przeciwnika i dotknie metalowej siatki przed drugim odbiciem,
f) Piłka odbije się od pola przeciwnika i znajdzie się poza drzwiami boiska
.

Przypadek 1: Zaserwowałem piłkę, ale zanim odbila się po raz pierwszy od podłogi, dotknęła ona jednej ze ścian na moim polu lub siatki metalowej lub reflektora i odbiła się od pola odbioru na polu przeciwnika. Czy serw był poprawny?
Decyzja: Nie, serw nie jest uznany.

Zasada 8: Odbiór serwisu

a) Gracz, który odbiera piłkę powinien poczekać aż do momentu gdy, piłka odbije się od jego części pola, przeznaczonej do odbioru i odbić ją zanim odbije się od podłogi po raz drugi,

b) Para, która przyjmuje serwis, w pierwszym gemie każdego seta decyduje, który ze współzawodników rozpoczyna odbiór i ten gracz odbiera pierwszy serwis każdego gema aż do końca seta. Każdy gracz odbiera serwis naprzemiennie i raz ustalony porządek nie powinien być zmieniany podczas seta lub „tie-break’u”, ale można to zrobić na początku nowego seta. Jeśli podczas gema lub „tie-break ’u”, porządek odbioru zostanie zmieniony przez parę odbierającą serwis, powinno się kontynuować grę aż do końca gema lub „tie-breaku”, w którym nastąpiła ta pomyłka,

c) Jeśli od gracza odbierającego lub jego współzawodnika odbije się piłka, lub dotkną jej rakietą przed wykonaniem odbioru, punkt przyznaje się osobie serwującej.

Zasada 9: Powtórka serwisu lub “bez punktu”

Serwis ulega powtórzeniu, gdy:

a) Piłka dotyka siatki lub słupków, które ją podtrzymują (jesli znajdują się na terenie boiska), a następnie upada na obszar serwisu odbierającego, jeśli nie dotknie siatki metalowej zewnętrznej przed drugim odbiciem,

b) Piłka po dotknięciu siatki lub słupków, odbija się od jakiegokolwiek elementu, który one podtrzymują,

c) Serwis jest powtarzany, gdy przyjmujący nie jest przygotowany (zasada 6 k),

Jesli “let” będzie miał miejsce przy pierwszym serwie, powinno się go powtórzyć.
Jeśli przy drugim – serwujący ma prawo tylko do jednego serwisu więcej.

Przypadek 1: Wprowadzam piłkę do gry, dotyka siatki, następnie odbija się od pola przeciwników, następnie wypada przez drzwi(wejście) po za boiskiem. Uznaje się to, jako „lat” czy brak serwisu?
Decyzja: “Let”, jeśli można grać poza boiskiem, jesli nie – brak serwisu.

            

 

Zasada 10: Powtórzenia punktu lub “LET”

Punkt uznawany jest za “let”, gdy:

a) Piłka zostanie zniszczona w trakcie gry,
b) Jakikolwiek element obcy dla rozgrywanego meczu naruszy teren boiska,
c) Ogólnie, gdy nastąpi jakiekolwiek zakłócenie gry nieprzewidziane przez graczy.

Gracz, który podczas meczu uzna, że, zdarzyła się sytuacja, która kwalifikuje się za “let”, powinien natychmiast powiadomić sędziego i nie pozwolić, by taki punkt został uznany. Jeśli punkt zostanie uznany, traci prawo do zrobienia tego w przyszłości.

Prośba o uznanie "letu", zostaje rozpatrzona przez sędziego i to on decyduje czy let nastąpi, jeśli nie, osoba zgłaszająca traci punkt.

Przypadek 1: jeśli pierwszy serw został wykonany nieodpowiednio i zdobyłem punkt w drugim serwie, co stanie się, gdy ten punkt zostanie uznany jako „let”?
Decyzja: Powtarza się akcje z prawem do dwóch serwów.


Zasada 11: Zakłócenia

Za zakłócenia uznaje się, gdy gracz umyślnie zakłóca grę, uniemożliwia rywalowi wykonania odbicia, w pierwszym przypadku sędzia udziela punktu przeciwnikowi, w następnym uznaje "let", jeśli gracz, który przyczynił się do zakłócenia gry wygra.

Zasada 12: Piłka w grze

Piłka jest odbijana na przemian poprzez każdą osobę z pary. Piłka pozostaje w grze od momentu gdy, wykonują się poprawny serwis aż do momentu gdy, ogłasza się "let".
Jeśli piłka w grze uderza w jakikolwiek element na boisku po odbiciu od podłogi boiska pozostaje bez zmian w grze i powinna być odbita zanim uderzy w podłogę po raz drugi.
Jako elementy boiska uznaje się, wewnętrzne części ściany, siatka, która zamyka boisko, podłoga, siatka, słupki siatki. Rama, która okala siatkę, uznaje się we wszystkich przypadkach jako, siatkę metalową.

Zasada 13: Stracony punkt

Para traci punkt gdy:

a) Gracz z pary, jego rakieta lub jakikolwiek inny przedmiot, który ma przy sobie, dotknie części siatki (w tym słupków) lub terenu boiska przeciwnika, w tym siatki metalowej, podczas gdy piłka jest w grze.
Pozwolenie na grę poza boiskiem. Od 0.92 metra i tylko w momencie, gdy, gra poza boiskiem jest dozwolona, słupek środkowy prostopadły, między wejściem uznaje się za strefę neutralną dla czterech graczy, która może być dotykana,

b) Jeśli piłka odbija się dwa razy o boisko, zanim zostaje podbita,

c) Gdy piłka, po poprawnym odbiciu znajdzie się na nad górną granicą boiska lub za wejściem.
Pozwolenie na grę poza boiskiem. Gdy piłka, po poprawnym odbiciu na polu boiska, znajdzie się poza wewnętrzną, tylną ścianą boiska. Jeśli znajdzie się za ścianą boczną lub poza wyjściem traci się punkt, również gdy, odbije się od podłogi po raz drugi lub dotknie elementu poza boiskiem,

d) Jeśli piłka zostanie podbita (po serwisie) zanim przekroczy linie siatki,

e) Jeśli gracz odbije piłkę, prosto lub obijając od ścian swojego boiska w takiej formie, że bez wcześniejszego odbicia od podłogi, uderzy w jakąkolwiek ze ścian na boisku przeciwnika, siatkę metalową o lub inny obiekt na boisku, który nie jest położona na podłodze na polu przeciwnika,

f) Jeśli gracz odbija piłkę, prosto lub odbijając najpierw od ścian swojego boiska, w takiej formie, że uderza siatkę/słupki a następnie piłka kieruje się prosto na ścianę na polu przeciwnika, na siatkę metalową lub jakikolwiek inny przedmiot na boisku, który nie jest usytuowany na podłodze na polu przeciwnika,

g) Jeśli gracz odbije piłkę 2 razy (podwójne odbicie),

h) Jeśli po odbiciu piłki, dotknie ona samego odbijającego, jego współzawodnika, lub jakiegokolwiek przedmiotu należącego do nich,

i) Jeśli piłka uderzy kogokolwiek z pary lub jego wyposażenia (oprócz rakiety), po tym jak została odbita przez jednego z przeciwników,

j) Jeśli gracz odbije piłkę a ona dotknie siatki metalowej lub terenu na własnym polu, lub jakiegokolwiek obiektu obcego na boisku, który usytuowany jest na podłodze,

k) Jeśli dotknie się piłki wypuszczając rakietę,

l) Przy odbiciu piłki, tylko jeden gracz może ją podbić. jeśli oboje z graczy w parze odbiją piłkę, tracą punkt,

m) Nie uznaje się podwójnego odbicia, kiedy dwoje zawodników próbuje odbić piłkę, ale tylko jeden to zrobi, a drugi uderzy w rakietę współzawodnika,

n) Jeśli gracz, który odbije piłkę w obrębie boiska, robi to z jedną lub obiema stopami poza boiskiem, chyba że jest to dozwolone,

o) Gracz popełni błąd (nie wykona) drugiego serwu.

Przypadek 1: Co się stanie, jeśli piłka po odbiciu od mojego pola poprawnie, nie wyjdzie z boiska ponieważ zaczepi się o siatkę okalającą boisko?
Decyzja: Jest to stracony punkt.

Zasada 14: Poprawne odbicie

Odbicie jest poprawne gdy:

a) Piłka po odbiciu od boiska, zostaje podbita przez jakiegokolwiek z graczy w parze przeciwnika lub dotknie ich ciała lub części ubioru lub samej rakiety,

b) Jeśli piłka po odbiciu kieruje się prosto na pole przeciwnika lub dotyka pierwszej ze ścian boiska i odbija się prosto na polu przeciwnika,

c) Jeśli piłka odbija się od pola przeciwnika i następnie dotyka metalowego ogniwa lub jakiejkolwiek ze ścian,

d) Jako skutek kierunku i siły odbicia, piłka uderza w pole przeciwnika i wychodzi z linii boiska, dotyka sufitu, oświetlenia lub jakiegokolwiek elementu obcego na boisku,

e) Jeśli piłka dotknie siatki lub masztu i następnie odbija się od pola przeciwnika,

f) Jeśli piłka w grze uderza w jakikolwiek obiekt usytuowany na podłodze boiska przeciwnika, który nie należy do gry (np. inna piłka),

g) Jeśli piłka wskutek odbicia na własnym polu, wraca na pole z którego została wypuszczona i zostaje odbita na polu przeciwnika, w tym przypadku, gdy gracz lub jakakolwiek część jego ubioru lub rakiety nie dotknęła siatki, słupków lub pola przeciwnika, piłka zachowuje się według zasad w punktach a) oraz f),

h) Jeśli się „podrzuca” lub popycha piłkę, uznaje się to za poprawne zawsze gdy, gracz nie odbił piłkę 2 razy, uderzenie wykonane jest podczas tego samego ruchu i nie przeszkadza w naturalnym ruchu piłki,

i) Jeśli piłka odbija się od pola przeciwnika w rogu boiska, uznaje się to za odbicie poprawne,

j) Gra dozwolona na zewnątrz boiska. Jeśli piłka zostaje odbita z zewnątrz boiska, odbicie będzie ważne jeśli jest zgodne z punktami wcześniejszymi tych zasad.

Przypadek 1: Według punktu f) jeśli piłka odbija się od obiektu, który jest na podłodze przeciwnika, odbicie jest poprawne, ale czy to oznacza, że zdobyłem punkt?
Decyzja: Nie, gra trwa dalej.

Zasada 15: Zdobycie punktu

a) Jeśli piłka poprzez odbicie na pole przeciwnika, wyjdzie z boiska poprzez jakikolwiek ubytek lub wadę siatki metalowej lub w niej utknie,

b) Jeśli piłka po odbiciu na pole przeciwnika, pozostanie w bezruchu na powierzchni poziomej na stronie muru.


Zasada 16: Możliwość gry poza boiskiem

Gracze mogą opuścić boisko i odbijać piłką na zewnątrz zawsze, gdy boisko spełnia warunki bezpieczeństwa.

Zasada 17: Zamiana piłek

Organizatorzy zawodów powinni z wyprzedzeniem ogłosić następujące kwestie:
a) Marka i model piłek używanych w grze,
b) Liczba piłek używanych w grze,
c) Warunki zamiany piłek, jeśli występują:


Zamiana piłek, jeśli występuje, może nastąpić poprzez wybranie jednej z poniższych zasad na każdy gem.
1. Po ustalonej liczbie nieparzystej gemów:

  • Osoba odpowiedzialna za piłki liczy dwa gemy i „tie break” na zamianę piłek.
  • Nie zmienia się piłek na początku „tie break-u”. W tym przypadku, zamiana piłek opóźni się aż do rozpoczęcia drugiej gry następnego seta,


2. Na początku seta:

  • W przypadkach gdy, piłki powinny być zamienione po określonej liczbie gemów i nie zostaną w odpowiedniej sekwencji, naprawia się błąd gdy do serwu podchodzi na nowo para, która powinna zrobić to z nowymi piłkami, jeszcze zanim nastąpił błąd. Następnie, piłki zostaną zmienione w sposób, który został wcześniej ustalony.
  • Gdy piłka zostanie zgubiona lub zniszczona, sędzia musi dopilnować, aby piłka wymieniona była w takim samym stanie jak pozostałe piłki, które znajdują się w grze. Jeśli nie jest to możliwe, zamienia się cały komplet piłek w grze.